Pacjent
Najważniejsze informacje, m.in. jak załatwić sprawę w NFZ, gdzie się leczyć.
- Aktualności
- Obsługa klientów
- Karty Usług
- Internetowe Konto Pacjenta
- e-WUŚ
- Gdzie się leczyć
- Harmonogram postoju mammobusów
- Umów wizytę w Warmińsko-Mazurskim OW NFZ przez internet
- Informacje dla osób z niepełnosprawnościami
- Informacje dla wszystkich pacjentów
- Informator o zawartych umowach
- Jak się leczyć
- Kolejki oczekujących
- Leczenie uzdrowiskowe
- Leczenie za granicą
- Na ratunek
- Profilaktyczne programy zdrowotne
- Przydatne druki i formularze
- Realizacja recept refundowanych
- Skargi i Wnioski
- Ubezpieczenie dobrowolne
- Zaopatrzenie w wyroby medyczne
- Harmonogram postoju dentobusu
- Wykaz świadczeniodawców POZ potwierdzających Profil Zaufany
Aktualności
NFZ zmienił zarządzenie POZ. Premia za leczenie na miejscu
Dzisiaj (25 czerwca) weszła w życie nowelizacja zarządzenia Prezesa NFZ dotyczącego warunków i realizacji umów w Podstawowej Opiece Zdrowotnej. Za diagnozowanie i leczenie pacjentów bezpośrednio w gabinecie lekarza POZ, poradnie zyskają wyższe wynagrodzenie.
Narodowy Fundusz Zdrowia znowelizował zarządzenie w sprawie warunków i realizacji umów w Podstawowej Opiece Zdrowotnej. Poradnie POZ, które będą leczyć i diagnozować pacjentów na miejscu, w bezpośrednim kontakcie z lekarzem, otrzymają wyższą stawkę. Zarządzenie wchodzi w życie od 25 czerwca, ale część przepisów będzie obowiązywała od 1 września.
Premia za leczenie stacjonarne
W dobie pandemii koronawirusa telemedycyna umożliwiła zdalny kontakt z lekarzem rodzinnym. Pacjent mógł otrzymać e-receptę lub e-zwolnienie bez wychodzenia z domu. Szczyt trzeciej fali epidemii COVID-19 mamy za sobą, kadry medyczne są już zaszczepione, a mimo to z danych NFZ wynika, że w części poradni POZ nadal 70% porad dla pacjentów to teleporady. W skrajnych, ale wcale nierzadkich przypadkach, 9 na 10 porad odbywa się przez telefon.
Na te wyliczenia nakładają się liczne skargi i sygnały pacjentów dotyczące POZ, kierowane do Funduszu i Rzecznika Praw Pacjenta. Pacjenci najczęściej wskazują na trudności z dodzwonieniem się do swojego lekarza rodzinnego lub brak możliwości umówienia bezpośredniej wizyty w gabinecie lekarza POZ, co wpływa na znaczne ograniczenie dostępu do podstawowych świadczeń medycznych.
PRZECZYTAJ: Problemy z dostępnością do leczenia najczęstszą przyczyną skarg pacjentów
Z tych powodów NFZ zdecydował się na zmiany w zarządzeniu regulującym zasady zawierania i realizacji umów z POZ. Znowelizowane przepisy premiują poradnie, które przede wszystkim będą diagnozowały i leczyły pacjentów na miejscu, czyli bezpośrednio w gabinecie lekarza POZ. Z kolei poradnie, które realizują większość usług w formie teleporad, otrzymają niższą stawkę, adekwatnie do zmniejszonego zakresu świadczeń dostępnych dla pacjenta.
Więcej świadczeń na miejscu = wyższe wynagrodzenie
W okresie przejściowym, czyli w lipcu i sierpniu, stawka kapitacyjna lekarza POZ będzie zależna od sztywnych progów udziału teleporad w ogólnej liczbie udzielonych świadczeń. W przypadku lekarza POZ, który udziela mniej niż 25% świadczeń zdalnie, np. przez telefon, podstawowa stawka kapitacyjna wzrośnie ze 171 do 179,55 zł. Natomiast jeśli ten udział przekroczy 75%, wtedy stawka kapitacyjna wyniesie 153,90 zł.
Od 1 września zasady premiowania będą oparte na medianie udziału teleporad w stosunku do ogólnej liczby świadczeń. NFZ co miesiąc będzie publikował informacje o odsetku teleporad we wszystkich poradach POZ (za poprzedni miesiąc), łącznie z medianą ich udziału we wszystkich poradach POZ w Polsce.
Poradnie, które przekroczą ten próg 1,5-krotnie w miesiącu, otrzymają niższe wynagrodzenie.
Na wyższe wynagrodzenie mogą liczyć placówki, w których udział porad zdalnych będzie dwukrotnie niższy niż próg wskazany przez NFZ w danym miesiącu, obliczony w skali kraju. Fundusz zastosuje tzw. korektor, czyli współczynnik korygujący 1,05.
Szczegóły znajdziesz w Zarządzeniu Prezesa NFZ
Zapoznaj się z Zarządzeniem Prezesa NFZ nr 112/2021/DSOZ
Źródło: Centrala NFZ