Pacjent

Najważniejsze informacje, m.in. jak załatwić sprawę w NFZ, gdzie się leczyć.

drukuj

Informacje dla wszystkich pacjentów

Bezpieczny długi weekend. Gdzie znajdziesz pomoc medyczną?

05-01-2022

Podróż do rodziny, spotkania z bliskimi lub wyjazd na weekendowy wypoczynek – to plany wielu z nas na najbliższe dni. Co zrobić, gdy niespodziewanie pojawi się infekcja lub nagle będziemy potrzebować pomocy medycznej? Zobacz nasze wskazówki.

Nie lekceważmy nawet pierwszych objawów infekcji. Często symptomy grypy, przeziębienia czy COVID-19 są podobne. Jeśli czujesz się źle i podejrzewasz zakażenie koronawirusem – wykonaj bezpłatny test finansowany przez Narodowy Fundusz Zdrowia.

WAŻNE!

Jeśli masz objawy jakiejkolwiek infekcji, chroń innych – zrezygnuj ze spotkań z bliskimi i podróży, zostań w domu.

 

Jak zapisać się na bezpłatny test na koronawirusa?

Jest na to kilka sposobów.

  • Formularz internetowy

Aby otrzymać zlecenie online, wypełnij formularz kwalifikacyjny, dostępny na stronie:

Zapisz się na test na koronawirusaotwiera się w nowej karcie

Jeśli na test w kierunku SARS-CoV-2 chcesz zapisać swoje dziecko, również możesz to zrobić przez formularz internetowy. Wygodnie, bez wychodzenia z domu.

  • Rozmowa z konsultantem Domowej Opieki Medycznej

Jeśli nie korzystasz z internetu, połącz się telefonicznie z konsultantem Domowej Opieki Medycznej (DOM). Wybierz numer infolinii DOM: 22 735 39 40. Konsultant może wystawić Ci zlecenie na pobranie wymazu w kierunku koronawirusa.

  • Zlecenie od lekarza

Zlecenie na test może wystawić również lekarz, który przyjmuje pacjentów w placówkach Nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej lub lekarz dyżurujący na Teleplatformie Pierwszego Kontaktu (TPK).

Przeziębienie, a może to grypa lub COVID-19? Sprawdź, co zrobić krok po kroku

WAŻNE!

Po wystawieniu zlecenia na test otrzymasz SMS z systemu eKolejka. W wiadomości znajdziesz propozycję miejsca i godziny pobrania wymazu. Możesz zaakceptować lub odrzucić zaproponowany termin i lokalizację. W drugim przypadku koniecznie kliknij link, który jest podany w wiadomości z systemu eKolejka. Po kliknięciu zostaniesz przeniesiony do strony internetowej, gdzie możesz samodzielnie wskazać datę i miejsce pobrania wymazu do testu na koronawirusa.

 
Nocna i świąteczna opieka zdrowotna

Podczas świąt oraz dni wolnych od pracy — w razie nagłej choroby — pomocy medycznej udzielają punkty Nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej (NŚOZ).

Placówki NŚOZ są otwarte od poniedziałku do piątku, w godzinach od 18.00 do 8.00 dnia następnego, oraz w święta i dni wolne od pracy przez całą dobę.

Listę punktów Nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej znajdziesz na stronie swojego oddziału NFZ

 

Teleplatforma Pierwszego Kontaktu (TPK)

W nocy, w weekendy i święta, czyli poza godzinami pracy poradni Podstawowej Opieki Zdrowotnej, możesz skorzystać również z Teleplatformy Pierwszego Kontaktu (TPK). TPK to odpowiednik Nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, tyle że pomoc udzielana jest przez telefoniczny wywiad medyczny.

Wystarczy, że zadzwonisz pod bezpłatny numer 800 137 200 lub wypełnisz formularz online.

Na infolinii dyżurują pielęgniarki i lekarze. W pierwszej kolejności, po wybraniu numeru, połączysz się z pielęgniarką. Jeśli będzie to konieczne, podczas tego samego połączenia, zostaniesz przekierowany do lekarza.

Zadzwoń na TPK lub wypełnij formularzotwiera się w nowej karcie

 

Szpitalne Oddziały Ratunkowe i izby przyjęć

W razie zagrożenia zdrowia lub życia pomocy udzielają izby przyjęć (IP) lub Szpitalne Oddziały Ratunkowe.

Aktualny wykaz Szpitalnych Oddziałów Ratunkowych i izb przyjęć znajdziesz na stronie swojego oddziału NFZ

WAŻNE!

Jeśli podejrzewasz, że Twój stan zdrowia może być wywołany koronawirusem lub miałeś kontakt z osobą zakażoną, zgłosić to personelowi SOR lub IP.

 

Ratownictwo medyczne (Pogotowie ratunkowe)

W sytuacjach bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia można skorzystać z pomocy zespołu ratownictwa medycznego, dzwoniąc pod numer 999 lub 112.

WAŻNE!

Jeśli podejrzewasz, że Twój stan zdrowia może być wywołany koronawirusem lub miałeś kontakt z osobą zakażoną, koniecznie poinformuj o tym dyspozytora, który przyjmuje zgłoszenie.

 

Telefoniczna Informacja Pacjenta – bezpłatna infolinia NFZ

Przez cały świąteczny okres do dyspozycji pacjentów pozostają konsultanci Telefonicznej Informacji Pacjenta (TIP).

Skontaktuj się z Telefoniczną Informacją Pacjenta

Pod numerem infolinii Narodowego Funduszu Zdrowia 800 190 590 bezpłatnie i przez całą dobę można uzyskać wszystkie, niezbędne informacje o postępowaniu w sytuacji podejrzenia zakażenia koronawirusem.

Konsultanci podpowiedzą również, jak skontaktować się ze szpitalem czy punktem nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej.

Numer infolinii TIP NFZ dla osób, które dzwonią z zagranicy: (+48) 22 125 66 00.

 

Zasada DDM wciąż aktualna

Zawsze lepiej zapobiegać niż leczyć, dlatego warto pamiętać o wciąż obowiązujących zasadach sanitarnych.

Dezynfekuj dłonie, zachowuj przynajmniej 1,5-metrowy dystans od innych osób, a w zamkniętych przestrzeniach zasłaniaj nos i usta.

W ten sposób minimalizujesz ryzyko zakażenia koronawirusem!

Wszystkie aktualności