Pacjent
Najważniejsze informacje, m.in. jak załatwić sprawę w NFZ, gdzie się leczyć.
- Aktualności
- Obsługa klientów
- Karty Usług
- Internetowe Konto Pacjenta
- e-WUŚ
- Gdzie się leczyć
- Harmonogram postoju mammobusów
- Umów wizytę w Warmińsko-Mazurskim OW NFZ przez internet
- Informacje dla osób z niepełnosprawnościami
- Informacje dla wszystkich pacjentów
- Informator o zawartych umowach
- Jak się leczyć
- Kolejki oczekujących
- Leczenie uzdrowiskowe
- Leczenie za granicą
- Na ratunek
- Profilaktyczne programy zdrowotne
- Przydatne druki i formularze
- Realizacja recept refundowanych
- Skargi i Wnioski
- Ubezpieczenie dobrowolne
- Zaopatrzenie w wyroby medyczne
- Harmonogram postoju dentobusu
- Wykaz świadczeniodawców POZ potwierdzających Profil Zaufany
Informacje dla osób z niepełnosprawnościami
Dostępność
O oddziale prostym językiem
Co to jest Narodowy Fundusz Zdrowia
Jesteśmy instytucją publiczną. Oznacza to, że wykonujemy zadania, które zleca nam rząd (Ministerstwo Zdrowia), na rzecz wszystkich Polaków i nie robimy tego dla zysku. Zajmujemy się zdrowiem Polaków. Większość naszych zadań dotyczy rozliczania kosztów leczenia.
Kto u nas zarządza
Naszą pracą kieruje prezes przy pomocy trzech zastępców. W niektórych sytuacjach korzysta on z opinii Rady Funduszu. Prezesa i Radę powołuje Minister Zdrowia.
Mamy 16 oddziałów, po jednym w każdym mieście wojewódzkim, oraz siedzibę główną w Warszawie przy ul. Rakowieckiej 26/30.
Dyrektorem Warmińsko-Mazurskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ w Olsztynie jest Pan Andrzej Zakrzewski. Dyrektor posiada trzech zastępców. Zastępca Dyrektora ds. Ekonomiczno-Finansowych – Pani Daria Lisowska, Zastępca Dyrektora ds. Służb Mundurowych – Pani Joanna Eljasiak i pełniąca obowiązki Zastępcy Dyrektora ds. Medycznych – Pani Lilia Wieremiej.
Nasze delegatury posiadają swoich kierowników. W Elblągu kierownikiem delegatury jest Pani Anna Szyszka, zaś w Ełku kierownikiem jest Pani Dorota Łacińska.
Czym się zajmujemy
Polacy płacą składki na ubezpieczenie zdrowotne, a my nimi zarządzamy. Nie mamy swoich placówek medycznych, dlatego podpisujemy umowy na leczenie z zewnętrznymi szpitalami, przychodniami czy uzdrowiskami. Następnie przekazujemy im pieniądze na leczenie Polaków. Placówki medyczne wykonują też wiele innych zadań: badają, ratują życie, odbierają porody.
Część składki zdrowotnej przekazujemy na niektóre leki, żeby były tańsze i bardziej dostępne. Również na zakup wyrobów medycznych, czyli na przykład aparatów słuchowych, obuwia ortopedycznego, wózków inwalidzkich, różnego rodzaju protez, pieluchomajtek.
Dbamy, żeby pacjenci byli zadowoleni z wizyt w placówkach medycznych. Dlatego sprawdzamy, czy wykonują one dobrze swoją pracę. Czy można się do nich dostać bez przeszkód. Te placówki nazywamy świadczeniodawcami, leczenie świadczeniem, a pacjentów świadczeniobiorcami.
Zajmujemy się także profilaktyką zdrowotną, czyli dbamy o to, by Polacy byli zdrowi. Doradzamy im, co robić, żeby nie chorować. Zachęcamy do badań, szczepień i zdrowego stylu życia. Wyjaśniamy, co jeść i jakie ćwiczenia wykonywać, a także jak wypoczywać, żeby żyć długo i w zdrowiu.
Kiedy możesz leczyć się bezpłatnie
Możesz leczyć się bezpłatnie, jeśli jesteś ubezpieczony, czyli płacisz składki na ubezpieczenie zdrowotne. Osoby pracujące płacą je obowiązkowo. W Polsce jest także wiele osób, które mogą bezpłatnie się leczyć, chociaż nie płacą składek zdrowotnych. Są to na przykład dzieci lub niektórzy bezrobotni. Ich leczenie jest opłacane ze składek osób pracujących.
Jeśli zastanawiasz się, czy możesz bezpłatnie się leczyć, sprawdzisz to u nas. Prowadzimy listę osób ubezpieczonych. Jeśli ktoś nie ma prawa do bezpłatnego leczenia, a chce się leczyć, musi się ubezpieczyć dobrowolnie i sam płacić składki. Wniosek o ubezpieczenie dobrowolne składa się u nas.
Jakie są formy bezpłatnej opieki medycznej
W Polsce są różne formy bezpłatnej opieki medycznej. Możesz skorzystać z pomocy między innymi:
- lekarza pierwszego kontaktu, nazywanego też lekarzem podstawowej opieki zdrowotnej albo w skrócie lekarzem POZ
- lekarza specjalisty, na przykład dermatologa, ortopedy; lekarz specjalista nazywany jest też lekarzem ambulatoryjnej opieki specjalistycznej albo w skrócie lekarzem AOS
- pielęgniarki, położnej, rehabilitanta, stomatologa
- szpitala
- uzdrowiska (sanatorium).
Niektóre osoby dostają skierowanie na leczenie w uzdrowisku. Zwracają się wtedy do nas, żeby móc tam pojechać i poprawić swoje zdrowie.
Wydajemy również specjalne karty EKUZ. Dzięki nim Polacy, którzy wyjeżdżają do większości krajów w Europie i nagle tam zachorują, mogą otrzymać bezpłatną pomoc medyczną. W wyjątkowych sytuacjach Polacy mogą zaplanować leczenie za granicą i otrzymać od nas zwrot pieniędzy, jakie wydali. W takim przypadku prezes Funduszu musi wyrazić zgodę.
Warmińsko-Mazurski Odział Wojewódzki posiada pięć miejsc gdzie możesz załatwić sprawę:
- w Olsztynie - ul. Głowackiego 14
- w Delegaturze w Elblągu - ul. Bema 18
- w Delegaturze w Ełku - ul. Chopina 15
- w Punkcie Obsługi Klientów w Iławie - ul. Kazimierza Jagiellończyka 16
- w Punkcie Obsługi Klientów w Giżycku - ul. Dąbrowskiego 14
Jak możesz się z nami skontaktować
Skontaktować się z nami możesz w następujący sposób:
- przyjść do nas osobiście do jednego z miejsc obsługi lub napisać pismo na adres: Warmińsko-Mazurski Oddział Wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia w Olsztynie, ul. Żołnierska 16, 10-561 Olsztyn
- wysłać e-mail na adres:
- zadzwonić na Telefoniczną Informację Pacjenta. Działa cały czas, również w nocy i dni wolne od pracy. Jej numer to: 800 190 590. Osoby głuche mogą połączyć się z nami przez wideoczat w języku migowym.
Czy jesteśmy dostępni dla osób ze szczególnymi potrzebami
Wiemy, że nasi klienci i pracownicy mogą mieć różne potrzeby. Staramy się je najpierw zrozumieć, a później dostosować się do nich. Część zasad dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami już spełniliśmy.
We wszystkich naszych budynkach :
- są podjazdy dla osób na wózku
- można poruszać się z psem przewodnikiem
- są miejsca parkingowe dla osób z niepełnosprawnością
- są toalety dla osób z niepełnosprawnością
W Olsztynie jest pętla indukcyjna.
Nad niektórymi rozwiązaniami poprawiającymi dostępność jeszcze pracujemy. Jeśli jednak widzisz bariery, które utrudniają Ci załatwienie sprawy u nas, daj znać. Zrobimy wszystko, żeby to zmienić.
Adres e-mail do naszego koordynatora dostępności to:
Numer telefonu: 89 678-76-04.
Jak do nas dojechać:
- Sala Obsługi Klientów W-M OW NFZ – Olsztyn, ul. Głowackiego 14
Budynek znajduje się na ul. Głowackiego, naprzeciwko Teatru Lalek. Dojścia piesze są możliwe od skrzyżowania z ulicą Piłsudskiego oraz od ulicy Mickiewicza.
Od strony ul. Kościuszki jest linia tramwajowa. Liniami 2 i 3 można dojechać na dworzec PKP i PKS, który znajduje się w odległości ok 2 km.
- Delegatura w Elblągu , ul. Bema 18
Siedziba Delegatury znajduje się w wolnostojącym budynku, który znajduje się w pobliżu skrzyżowania ul. Bema i ul. Mickiewicza.
W pobliżu tego skrzyżowania jest przystanek linii tramwajowej 3 i 5. Natomiast przy ulicy Bema po przeciwnej stronie znajduje się przystanek autobusowy linii: 6, 11, 16, 18.
- Punkt Obsługi Klientów w Iławie – ul. Jagiellończyka 16
Punkt Obsługi Klientów znajduje się w budynku, który należy do Iławskiego Towarzystwa Budownictwa Socjalnego.
W pobliżu budynku znajduje się Główny Urząd Pocztowy. Odległość Punktu Obsługi od dworca PKP i PKS wynosi około 1,9 km. W niedalekiej odległości, tj. 300 m znajdują się przystanki ZKM linii 1,2,3,4,5,7,8.
- Delegatura w Ełku, ul. Chopina 15
Budynek znajduje się w połowie ulicy Chopina. Z jednej strony znajduje się skrzyżowanie ulic: Chopina i Armii Krajowej a z drugiej ul. Chopina i T. Kościuszki. Dojścia piesze są możliwe od obu skrzyżowań.
W pobliżu , od strony ul. Armii Krajowej kursują autobusy MZK linii nr 1, 3, 4, 5, 11, 12, 17 i 18. Natomiast od strony ul. T. Kościuszki nr 7 i 16.
Odległość do dworca PKP oraz PKS wynosi ok. 800 metrów.
- Punkt Obsługi Klientów w Giżycku, ul. Dąbrowskiego 14
Punkt Obsługi Klientów znajduje się w budynku Ekomariny i umiejscowiony jest u zbiegu ulic: Dąbrowskiego i Kolejowej za przejazdem kolejowym.
W jego pobliżu znajduje się kładka nad torami, ze schodami po obu stronach oraz windą dla osób niepełnosprawnych i osób z wózkami.
Odległość do dworca PKP oraz PKS wynosi ok. 450 metrów a do centrum miasta ok. 500 metrów.
Komunikacja MZK przebiega ulicą równoległą do ulicy Kolejowej, tj. ulicą Warszawską. Najbliższy przystanek komunikacji miejskiej znajduje się przy dworcu PKP i PKS i są to linie nr 12, 30 i 41.
Pliki do pobrania
Komunikat w sprawie zgłoszenia chęci skorzystania ze świadczenia usług tłumacza PJM, SJM i SKOGN
Warmińsko-Mazurski Oddział Wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia informuje, że w związku z wejściem w życie z dniem 1.04.2012r. Ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się (Dz. U. Nr 209, poz. 1243.), zamieszcza w załączeniu wzór druku zgłoszenia chęci skorzystania ze świadczenia usług tłumacza PJM, SJM i SKOGN.
Zgodnie z § 3 Zarządzenia Nr 18/2012/DSS Prezesa Narodowego Funduszu z dnia 29 marca 2012 r. w sprawie zgłoszenia do Narodowego Funduszu Zdrowia chęci skorzystania ze świadczenia usług tłumacza PJN, SJM i SKOGN - zgłoszenie tychże odbywa się wg następujących zasad:
- Zgłoszenia chęci skorzystania ze świadczenia dokonuje osoba uprawniona będąca osobą niepełnosprawną lub osoba działająca na podstawie jej upoważnienia, zwane dalej "osobą zgłaszającą", co najmniej na 3 dni robocze przed tym zdarzeniem, z wyłączeniem sytuacji nagłych.
- Termin realizacji świadczenia, o którym mowa w ust. 1, liczy się od dnia po którym nastąpiło zgłoszenie do Narodowego Funduszu Zdrowia.
- Osoba zgłaszająca zobowiązana jest do wskazania wybranej metody komunikowania się.
- Osoba zgłaszająca zobowiązana jest do wskazania sprawy związanej z realizacją świadczenia.
- Osoba zgłaszająca może wyznaczyć termin realizacji świadczenia.
Zgłoszenie chęci skorzystania ze świadczenia usług tłumacza PJM, SJM i SKOGN można wnieść:
- pisemnie za pośrednictwem poczty, osobiście , za pomocą faksu,
- za pomocą poczty elektronicznej,
- poprzez Elektroniczną Skrzynkę w ramach Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP)
Ustawa z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się
Ustawa jest umieszczona na stronie Internetowego Systemu Aktów Prawnych:
Informacja dla osób głuchych i słabosłyszących
Warmińsko – Mazurski Oddział Narodowego Funduszu Zdrowia z siedzibą w Olsztynie realizując zapisy ustawy z dnia 19.07.2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami oraz ustawy z dnia 19.08.2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się, umożliwia osobom głuchym lub słabosłyszącym korzystanie z pomocy tłumacza języka migowego online.
Skorzystanie z usługi jest bezpłatne i nie wymaga wcześniejszego umawiania się na wizytę.
Z usługi tłumacza języka migowego online można skorzystać w dwojaki sposób:
- Poprzez zgłoszenie się ze swoją sprawą do siedziby, gdzie znajduje się oznakowane stanowisko z dostępem do usługi. Pracownik (za pośrednictwem komputera z kamerą) połączy się z tłumaczem języka migowego. Tłumacz będzie pośredniczył w rozmowie między klientem a urzędnikiem. Rozmowa odbywa się w czasie rzeczywistym.
- Z usługi można także skorzystać nie wychodząc z domu. Wystarczy, posiadanie sprzętu komputerowego (komputer PC, laptop, tablet) wyposażonego w kamerę oraz podłączenie do Internetu. Usługa dostępna jest po kliknięciu w ikonę Kliknięcie ikony wywołuje połączenie z tłumaczem języka migowego. Dzięki czemu tłumacz pośredniczy w rozmowie telefonicznej z pracownikiem.
Usługa dostępna jest w:
- Olsztyn ul. Głowackiego 14,
- Olsztyn ul. Żołnierska 16,
- Ełk ul. Chopina 15,
- Elbląg ul. Bema 18,
- Giżycko ul. Dąbrowskiego 14,
- Iława ul. Jagiellończyka 16.